Nie jest tajemnicą, że sztuczna inteligencja jest obecna w naszym życiu już od wielu lat. Filmy science fiction zakorzeniły w nas przekonanie, że AI to faktycznie furtka do zastąpienia czynnika ludzkiego, a ostatnie przełomy w dziedzinie rozwoju sztucznej inteligencji takie, jak powstanie ChatGPT, tylko potwierdzają tę tezę. Czy jednak jest dobrym pomysłem, by całkowicie wykluczyć człowieka z procesu twórczego?
-
- Czym właściwie jest artificial intelligence?
- Jak AI się rozwija w stosunku do naszych wyobrażeń?
- Jak sztuczna inteligencja może być wykorzystywana w copywritingu?
- Czy AI ma realną szansę na zastąpienie copywriterów w pracy? 2
- Ze sztucznej inteligencji korzystaj mądrze!
Czym właściwie jest artificial intelligence?
Jak sama nazwa wskazuje – AI to sztuczna inteligencja. W praktyce to programy i aplikacje symulujące zachowania inteligentne, które działają dzięki zakodowanym w nich algorytmom. To właśnie algorytmy sprawiają, że dany system jest zdolny do łączenia ze sobą faktów pochodzących z różnych źródeł, uczenia się na ich podstawie oraz do wykorzystywania tej wiedzy przy wykonywaniu określonych zadań i czynności.
Jak AI się rozwija w stosunku do naszych wyobrażeń?
Motyw sztucznej inteligencji pojawia się już w starożytności, w Iliadzie i Odysei Homera – to tam pojawiły się urządzenia-kobiety i roboty automatyczne służące Hefajstosowi w pracowni. Jednak w rzeczywistości dopiero Alan Turing i jego praca nad złamaniem kodu Enigmy w czasach II wojny światowej udowodniły, że odpowiednio zaprogramowane maszyny potrafią wyciągać logiczne wnioski. W 1966 roku powstał pierwszy na świecie chatbot Eliza, przodkini dzisiejszych Siri, Alexy i oczywiście ChatGPT. Boty rozwijały się i uczyły coraz to nowszych rzeczy – pisały, mówiły, a nawet rozwiązywały równania algebraiczne. To jednak na ten moment koniec z wielkiej mądrości AI. Żaden z botów nie stał się jeszcze na tyle wiarygodny, co w serialu Westworld ani nie próbował zniszczyć świata, czym nieustannie karmią nas marvelowskie filmy.
Jak sztuczna inteligencja może być wykorzystywana w copywritingu?
Odpowiedź na to pytanie jest oczywista. Sztuczna inteligencja może za copywritera zrobić właściwie wszystko. Od rozpisania koncepcji, przez zasugerowanie tematów do wykorzystania w pracy, aż po samo stworzenie treści. Niewątpliwie oszczędza to czas pracy i gwarantuje szybkie wykonanie zadań, co niejednokrotnie może uratować copywritera przed zbliżającym się dealinem. Nie ma co ukrywać, że przy pisaniu dziesiątych życzeń z okazji Dnia Matki kończą się pomysły. Wtedy do gry wkracza pomoc sztucznej inteligencji. Raz na jakiś czas można się pokusić o przetestowanie jej umiejętności! Pojawia się tylko jeden problem – AI była i pozostaje tylko sztuczną inteligencją. Nie jest nieomylna, nie ma własnego stylu pisarskiego, nie stworzy tak unikatowych treści, jak potrafi to zrobić zawodowy copywriter z bogatym doświadczeniem.Czy AI ma realną szansę na zastąpienie copywriterów w pracy?
Dużo dyskutuje się o tym, czy sztuczna inteligencja ma szansę zastąpić copywriterów i, jak w każdym sporze, zdania są podzielone. Czy bowiem jest możliwe tworzenie atrakcyjnych treści bez czynnika ludzkiego? Koniec końców AI nie ma uczuć. Jak więc miałby wyglądać świat, w którym spotykaliśmy tylko i wyłącznie pozbawione poczucia humoru i empatii treści? Jak czytałoby się książki, w których brakowałoby realnych emocji i jaki byłby odbiór treści reklamowych bez wkładu ludzkiej inwencji twórczej? Książki pisane przez AI rzecz jasna już powstają i z pewnością każdy będzie mógł wkrótce samodzielne postawić ocenę – za lub przeciw sztucznej inteligencji. Nie można jednak zaprzeczyć jednemu. AI w dużej mierze zastąpi copywriterów ze względu na niższe koszty jej wykorzystania i szybsze efekty pracy.
Ze sztucznej inteligencji korzystaj mądrze!
Nie łudźmy się – tekst wygenerowany przez AI nigdy nie będzie tak bogaty językowo jak ten, który opracuje doświadczony copywriter. Warto więc pamiętać, że jeśli już korzystamy z chatbotów, trzeba je poprawiać i wzbogacać językowo. Należy też sprawdzać fakty, chatboty nie mają bowiem wiedzy eksperckiej i mogą się mylić. Inną kwestią są prawa autorskie, które w przypadku chatbotów mogą zostać naruszone. W końcu sztuczna inteligencja to ogromny zbiornik istniejących już treści, które mogą nam zostać zaserwowane sauté, bez sparafrazowania napisanych przez kogoś wcześniej tekstów. Bądźcie czujni!
zobacz inne
Silesia Press 2023 dla dziennikarzy ślązag.pl !
Kolejny raz z rzędu nagrody i wyróżnienia Silesia Press trafiły do dziennikarzy naszego portalu Ślązag Główna nagroda...